Årets mest kärleksfyllda event

Jag vet med säkerhet att de som har något emot pride aldrig gått i ett pridetåg. Jag tror att de kanske aldrig vågat öppna hjärtat och känna den otroligt fina gemenskapen som råder bland deltagarna. Jag tycker såklart att det är jättesynd, för jag blir tårögd bara jag tänker på den mängd kärlek och acceptans som sprids, men också för att jag bara för mitt liv inte kan förstå att det ännu idag finns de som tycker att kärlek inte är för alla.

Givetvis kan vem som helst delta i pride. Att man måste tillhöra någon ”sexuell minoritet” för att delta är en stor, fet myt. Fast tror egentligen att hetero skulle bli en minoritet om det vore mer accepterat att visa intresse och känslor för andra än det motsatta könet, om det vore normen. Därför är ”sexuell minoritet” inom citationstecken. Människan är både sexuell och nyfiken av sin natur, och om vi vågar ge det plats hittar man troligtvis nya sidor av sig själv. Nåväl, det är en annan story.

Det är verkligen inte alla som vågar vara öppna med vem de blir kära i, och jag förstår det med tanke på att världen tagit ett så enormt stort steg tillbaka när det kommer till Hbtqia och kvinnors rättigheter. Det gör mig matt. Jag bara önskar från djupet av mitt hjärta att de som hatar så mycket skulle ta ut sin energi på något annat sätt.

Jag är i det här fallet mer lyckligt lottad, för det är nog ingen som orkar bry sig om att jag även dejtat kvinnor i mitt liv. Klimatet bland killar är mycket hårdare, och många älskar andra killar i hemlighet. Någon kanske tycker att ”ingen bryr sig om det heller”, men vi är nog inte riktigt där ännu. Och kom inte och säg att patriarkala strukturer inte existerar!

Jag önskar att mina barn växer upp i en värld där det inte är lika tabu att få vara sig själv, fast man inte passar in i normen. Och att vi slipper ”komma ut” i framtiden. Kanske att pride bara blir en enda stor fest för att fira kärleken, istället för att den verkligen behövs. Vem blir inte glad av regnbågsflaggor? Om det petar någon i ögat är det nog inte fel på flaggan åtminstone…

Lämna en kommentar